Verslag 10 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu Verslag 10 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu

Verslag 10

Door: Lotje en Herman

07 Oktober 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

BADSTAD - OORLOGSSTAD?

We zijn pas een cursus gaan volgen in Goma, een ‘badstad’ aan het Kivumeer, vlakbij de Rwandese grens en op 30 km van het oorlogsfront. Net vakantie, op sjiek hotel (warm water uit een kraan) met een prachtig zicht op het Kivumeer, enkel ’s nachts hadden we wat last van overvliegende helikopters en gevechtsvliegtuigen. Daarbovenop werden we getrakteerd op een aardbeving (waarbij de vulkaan, die in 2002 nog de halve stad heeft weggespoeld, gelukkig bleef zwijgen) en een vliegtuigcrash op een paar honderd meter van het hotel (een Antonovke, gebeurt wel meer in dit land).

Veel foto’s van het Kivumeer kunnen we jullie helaas niet tonen. Het merendeel zijn we kwijtgespeeld in de haven van Goma, een baai met een aanlegsteiger, toen we ‘betrapt’ werden door een stel militairen. Snel nog alles kunnen wissen, maar wel 50 dollar mogen dokken om ons toestel terug te krijgen… we bevonden ons namelijk op een ‘strategische plaats’.

Voor de reis naar Goma (800-tal km over de weg) mochten we gratis mee met de VN: 8 verschillende vluchten, waarvan 2 met helikopter, en ongeveer heel ’t land gezien. Zo hebben we een paar nachten doorgebracht in Kananga, West-Kasaï, waar toen net een mysterieuze ziekte was losgebroken. Achteraf bleek het om ebola, tyfus én dysenterie te gaan...

BELGENWEEKEND

Terug in Mbuji-Mayi werden we gastvrij ontvangen in de villa van Annick, Clara en Wim, drie jonge landgenoten die werken voor de BTC (Belgische Technische Coöperatie). Samen met hun collega’s en enkele Belgische diamantairs zijn we met 3 jeeps, 15 matrassen, 3 BBQ’s en 8 bakken bier op weekend getrokken naar een prachtig meer in de buurt. Was een gezellige bedoening: liedjes zingen aan ’t kampvuur, plonsjes doen in ’t meer, pintjes pakken en brochetjes roosteren… Voor herhaling vatbaar.

BOERENOORLOG IN NGANDAJIKA

Niet alleen in Oost-Congo zijn er rellen, ook bij ons in Ngandajika wordt het stilaan onrustig. De boeren hebben hun eigen organisatie op poten gezet maar de lokale NGO’s verzetten zich heftig uit schrik hun rol, en bijgevolg ook ‘subsidies’, te verliezen. Het resultaat is een situatie waarbij de boeren geremd in plaats van ondersteund worden, en Herman samen met een collega-agronoom beschuldigd wordt van ‘collaboratie’ en ‘spionage’. Tot gewapende conflicten is het nog niet gekomen, maar Zérofautes, de baas van de NGO, is alvast begonnen met ‘fetisj’ (soort hekserij) waar iedereen hier heilig in gelooft. Gelukkig voor ons krijgen we volgende week versterking vanuit Brussel, een delegatie van Broederlijk Delen, die de situatie hopelijk terug kan rechttrekken. Maar roddels beweren dat Zérofautes hen nu al aan het betoveren is, en hij al zijn krachten aan het bijeen zoeken is om ze volgende week te hypnotiseren… On verra.

PROFESSOR DE CLEYN

Lotje is gepromoveerd tot professor aan de plaatselijke universiteit, amuseert zich dus met cursusjes in elkaar steken, lessen geven en examens verbeteren…
Voor ecologie had Lotje aan haar studenten de opdracht gegeven om 10m² te bestuderen en een tekening te maken van minstens 10 gevonden organismen, en indien mogelijk ook de relaties weer te geven tussen die organismen. De resultaten waren hilarisch. Zo zag een leerling een man die de bijbel zat te lezen onder een boom, relatie: voldoende rust. Een ander zag een naakte vrouw met één arm…

WEETJES

- Herman wordt door Zérofautes beschuldigd voor te zijn op de planning! Verder was het thema van de vergadering waarop Herman en collega Eddy van collaboratie beticht werden: ‘het opensnijden van de boa’. Schoon he!
- Een leerling was gestorven, dus de volgende ochtend werd er hevig getimmerd aan een lijkkist. Minstens 100 leerlingen begonnen met de lijkkist toertjes te lopen aan een stevig tempo met versnellingskes, en stenen te gooien. “Als ze niks raken is het goed, als ze iets raken is het ook goed, één van hun is gestorven.” Wij snappen het gebruik ook niet helemaal.
- De dag dat Lotje haar Barcelona t-shirt nog eens aandeed, werd haar les op school stilgelegd wegens bezoek van… twee Spaanse dames! Volgende week probeert ze een rok van Leuven, een klak van West-Vlaanderen, kousen uit Limburg en schoon Vlaams-Brabants ondergoed...
- Dat de regering nog niets gedaan heeft sinds zijn aantreden een jaar geleden, is een leugen. Zelfs in Ngandajika is er verandering merkbaar: er zijn drie ronde punten geïnstalleerd, om het toch wel drukke voetgangers- en fietsverkeer op een aardeweg in goede banen te leiden. De flik staat een hele dag in de zon te fluiten op een olievat (het betreffende rond punt). Prrrrrt! Prrrrrt!
- Wij zijn twee weken geleden nog uit de bocht gegaan met een lokale taxi. Even schrikken, en dan vooral lachen om alle mama’s in de wagen, die luidkeels ‘Jésu, Jésu’ begonnen te roepen. Het was trouwens lekker knus: elf mensen in de wagen en nog ééntje op het dak.
- Op 60 km van ons zijn er 30 mensen vermoord en een vijftigtal hutten in de fik gestoken: een klein conflictje?
- Eddy, Hermans collega, maakt zich ernstig zorgen over de boerenoorlog. Niet dat hij schrik heeft, maar een paar dagen geleden ontdekte hij een krab onder zijn bed, als dat geen slecht voorteken is…

U mag steeds een kaarsje voor ons branden ;-)

Lotje en Herman

• 13 Oktober 2007 - 13:28

Lore:

Wees toch maar voorzichtig... je weet nooit! Maar blijf vooral genieten!

• 16 Oktober 2007 - 16:11

Marina:

Proficiat Professor De Cleyn .
    Jullie hebben al wel wat meegemaakt en veel gezien maar laat jullie vooral niet inpalmen door Zérofautes .
    Ik ga zeker een kaarsje branden