Verslag 8 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu Verslag 8 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu

Verslag 8

Door: Lotje en Herman

20 Mei 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Nog 2 weken en het is zover: vakantie! Op 5 juni bij het krieken van de dag zetten we voet op Belgische bodem. Zal vreemd aanvoelen, na 7 maanden brousse, maar de gezonde Vlaamse boerenlucht (ahum) zal ons nog eens goed doen.

Voor de liefhebbers, nog enkele anekdotes over het leven hier. Alles went, onze frisse kijk op het leven hier begint wat te vertroebelen. We zijn dan ook van plan om na ons bezoek in België een hoofdstuk te schrijven over de rare Belgische gewoontes. U weze gewaarschuwd.

- De democratische republiek Congo heeft zijn naam niet gestolen. Een vergadering met de boeren begint telkens met de verkiezing van de ‘Chef du village’: de boer die er op moet toezien dat het uurrooster wordt nageleefd, het ‘vergaderreglement’ wordt gerespecteerd, de kalmte in de zaal bewaard blijft, en de nieuwsgierige kinderen worden weggejaagd. Om de ‘chef du village’ bij te staan, wordt een ‘assistant-chef de village’ verkozen, en om het werk van de chef en zijn assistent te beoordelen, worden dagelijks 2 ‘évaluateurs’ aangeduid. Een goei vergadering begint dan ook met een halve dag vertraging, en duurt al gauw 8 dagen.
- De klimaatsveranderingen zijn ook hier een hot item. Een kleine navraag leert ons dat het gat in de ozonlaag wordt veroorzaakt door de vele raketten en satellieten die de blanken de ruimte in schieten (hoe krijg je anders een gat in de lucht?).
- Het ‘droog seizoen’ is aangebroken. Dit betekent veel zon, veel wind en veel stof. Regenen doet het amper, maar als het regent is het ‘raak’: bij het laatste onweer zijn hier 5 doden gevallen.
- Ciluba blijft een duizelingwekkend moeilijke taal. ‘Duizelingen’ zelf betekenen ‘tshinyunganyunga’, spreek uit als ‘tsjienjoenganjoenga’: 10 keer en ge zijt duizelig :-)
- Een aantal weken geleden werd een baby in onze voortuin gedropt, maar gelukkig was de moeder niet rap genoeg weg, dus nog geen klein zwartje hier :-)
- Sinds kort hebben we wel een huisdier, een geit die luistert naar de naam ‘Kipejajo’, ofwel: ‘Bemoei u met uw eigen zaken’.
- Om te eindigen, nog een voetbaluitslag: FC Moto (de ploeg van Lotje (vice-president)) – St. Amand (de nieuwe ploeg van Herman): 3-0!

Meer verhalen binnenkort!

Groetjes en tot gauw,
Lotje en Herman

• 21 Mei 2007 - 07:36

Lore:

Ik kan me voorstellen dat even terugkeren naar België goed zal doen! Geniet ervan!!!

groetjes