Verslag 3 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu Verslag 3 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu

Verslag 3

Door: lotje en herman

27 November 2006 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Zondag in Congo

26 november, het zonnetje schijnt, ’t is lekker warm en de vogeltjes fluiten… De mis van half zeven is net afgelopen, na bijna drie-en-een-half uur stroomt het volk naar buiten. Naar wekelijkse gewoonte passeert de kindermassa nog even langs ons huis om de ‘blanke attractie’ te bewonderen (ze staan hier dan een paar minuten ongegeneerd te staren). Onze huisbaas, de pastoor, verwacht ons in zijn kerk voor de volgende mis, maar ik denk dat we er na twee sessies de afgelopen weken wel voor effe tegen kunnen.

Gefoufel

Ondertussen zijn we twee weken in Ngandajika waar we stilletjesaan onze weg beginnen te vinden: de bakker om de hoek, de kruidenier, de apotheek, het café, de cinema, de muziekwinkel, …het lijkt hier verdacht veel op België. De ‘cultuurschok’ speelt zich vooral af in de maag en de darmen, hoewel we eigenlijk niet mogen klagen over het eten. Terwijl de mensen zich hier beperken tot foufou met wat pili-pili, doet de kokkin van de pastoor haar best om voor ons af en toe wat patatjes, pasta of rijst te maken. Soms verschijnt er eens een vreemd stukje vlees op het bord, zoals een apenfiletje, gefrituurde rupsjes of geflambeerde maden, maar met een pittig sausje valt dat allemaal best te smaken…

Le travail

We crossen veel rond met de moto, op bezoek bij boerengroepen in de wijde omgeving. De verste boeren bevinden zich ‘maar’ op een veertigtal km van hier, maar door de staat van de wegen (vaak enkel smalle paadjes) zijn we zelfs met onze Yamaha 125 cc een paar uur onderweg. Het landschap is hier wondermooi: heel groen, veel grassen, rode aarde met hier en daar een glinstering (diamant!), lemen hutten met strooien daken…
En dan, midden in het niets, onder een grote boom, zitten de boeren klaar voor de ‘réunion’.

Ooit werden de velden (maïs en maniok) hier met tractoren bewerkt, maar bij gebrek aan onderhoud, wisselstukken en benzine heeft dat niet lang geduurd… AIDN, de NGO waarvoor we werken, promoot daarom ‘la traction bovine’: met een paar ossen die de boeren op krediet bij AIDN kunnen kopen, bewerken de boeren al gauw 10 keer meer grond dan met de hand. Het grootste probleem is niet het gebrek aan vruchtbare grond of water, maar wel aan kennis en middelen (zaaigoed, mest, gereedschap, transport, opslagruimte …). Als je ziet hoe de kinderen er in de dorpen bijlopen, ondervoed en met vodden om hun lijf, is er hier nog veel werk aan de winkel.

De blanke verschrikking

In de meeste dorpen hebben de kinderen nog nooit een blanke gezien, het is dan ook altijd grappig om te zien hoe de kinderen in paniek weglopen als we het dorp binnen rijden… Zelfs jonge vrouwen in het veld zoeken vaak dekking (ze gaan dan plat op hun buik liggen in het hoge gras).

Verkiezingen

Wat de verkiezingen betreft, is iedereen ervan overtuigd dat Bemba de verkiezingen nog gaat winnen. Kabila mag dan wel uitgeroepen zijn tot winnaar, ze geloven dat het gerecht de uitslag nietig zal verklaren nadat Bemba klacht heeft ingediend wegens ‘massale fraude’. Wel niet slim dan om het Hooggerechtshof, met alle ‘bewijsstukken’, in de fik te steken…

Meer nieuws binnenkort vanuit onze villa, want die hebben we ondertussen ook gevonden, donderdag verhuizen we! Mét koffer en montenbike, want die zijn na een vliegreis van 27 dagen ook gearriveerd.

• 27 November 2006 - 20:16

Pieter-Jan:

Bon appetit met die rupsen!

Ik vind het echt ongelooflijk in wat voor een avontuur jullie zijn ingestapt. Chapeau! De foto van u herman in de modder naast de jeep, jawadde. Ik hoop dat jullie zo niet te vaak gaan voelen. Wat een contrast met het rijke België.

En hoe is het contact met de mensen? Aan de foto's te zien goed precies.

En die yamaha's moeten ook wel kicken denk ik.

Hoeveel tijdsverschil is er trouwens. Dan weet ik wanneer ik eens kan bellen.

allez veel chance ginder en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

groetjes

Pieter-Jan

• 27 November 2006 - 20:55

Anke:

Ow jong...

• 28 November 2006 - 09:05

Jakke:

En al een sla-voetbalmatchke gespeeld: La Belgique-Congo?

Prachtige foto's joeng. Laat weten hoe de lokale zondagse toertochten & bevoorradingen zijn (met de Yamaha dan).

Zo ook welke films spelen ze daar in de videotheek?

Oep uw bakkes, groeten ginder & kwa heri,
    Jakke

• 28 November 2006 - 18:34

Jeroen:

Amaai,
    Chique dinges allemaal. Maakt allemaal een beetje jaloers...
    Zwaai zwaai

• 29 November 2006 - 03:45

Joost:

Shepard Moon van Enya op piano, hoog gras en ongedierte in het kot - leve Huize Weltevree in Afrika!

• 29 November 2006 - 16:16

Gert:

ha Herman,

En gij waande u vroeger in Hasselt al in de brousse, tussen die "Limburgse boerkes" (en dat van iemand van wie de ouderlijke tuin half in Limburg lag).

Soit, 'k hoop dat de mis op Kerstdag minstens 15 uur duurt, dan kunt ge wat bezinnen over hun jeugdige zondes ...

't Amusement daar, pas goed op Lotje en knal met uw Yamahake niet tegen een verlichtingspaal :-)

Gert

• 29 November 2006 - 20:44

Diet Graniet:

Verdorie toch! Ik hier maar reisverslagen uit de 'Motoren en Toerisme' lezen terwijl jij daar the real stuff mee maakt. Indien een motorspecialist nodig om reparaties uit te voeren of verkenningstochtjes te maken... Ik ben kandidaat!
    Doe zo maar wild thing-gewijs voort! Je hebt er ééntje zo mogelijk nog jaloerser gemaakt. Yebo!

Diet;)

• 01 December 2006 - 12:24

Gunter:

Amaai, en wij maar klagen over het eten van Salons Georges. ;-)
    Dat motorrijden zal de Herman wel onder de knie hebben, want hij heeft de "Broussse van Dujn" genoeg onveilig gemaakt!

Nog veel avontuur toegewenst!

• 04 December 2006 - 23:53

Hakke:

Jawadde,
    Als ge in die modder toerkes moet gaan fietsen, dan gaat ge nogal kuiten kweken! :)
    Schitterende verhalen, super foto's! Vergeet niet van daar in uwe plaatselijke muziekwinkel een paar vette 'platen' (lees:cassettekes) te kopen he maat!
    Tot straks ;)

Hans

• 05 December 2006 - 13:37

Joke:

Het echte Afrika waar je zo naar verlangde! Z-Afrika was een kleine tussenstop. Jaloers op wat je nu allemaal beleeft! Moet 'k op voorhand een seintje geven als 'k eens langskom? ;) Kijk al uit naar het volgende verslag!