Verslag 4 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu Verslag 4 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu

Verslag 4

Door: Lotje en Herman

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2006 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Rare kezen, die Congolezen!
Of zijn het wij die toch een beetje ‘anders’ zijn?

Pierre, onze ‘huisman’ van 68, vertelt dat hij 11 kinderen had, maar dat hij er nu nog maar 4 heeft. Wij proberen een beetje beteuterd te kijken (iemand die al zoveel kinderen verloren heeft…). Tot blijkt dat hij nog maar vier kinderen THUIS heeft, de rest is gewoon getrouwd!

Pierre wordt ons door iedereen aangeraden, want hij heeft nog voor blanken gewerkt. Hij komt solliciteren met een heuse CV en zijn vorige contracten. Als we even neuzen in die papieren blijkt dat hij inderdaad voor blanken werkte… twintig jaar geleden!

Herman is lid van de plaatselijke voetbalclub, FC Moto. Ik ga soms kijken, want zeer knappe spelers. Maar op de eerste training… blijkt er geen bal te zijn. Of Herman soms een bal mee heeft?

‘C’est le modernisme!’ verbaasde uitroep, als we vertellen dat vrouwen bij ons ‘mogen’ scheiden als hun man hen bedriegt.

Kinderen mogen hier ook ongegeneerd gapen naar de blanken. Voor ons huis op het grasveld zit zowat de hele dag een hoopje kinderen te wachten tot de blanken weer eens buiten komen. Eentje zijn geduld is op en roept met een vervelend stemmetje om de paar seconden ‘Mutoka! …. Mutoka!’ (blanke). Wij proberen niet te reageren, maar hij werkt wel op onze zenuwen… gelukkig stormt de buurman op het kind af om het te ‘vangen’. Nog nooit een kleintje zo hard horen wenen, en toch zoveel leedvermaak gehad.

Maar we mogen niet klagen over de kinderen. Zaterdagochtend stond het eerste leerjaar onze hof te wieden!

Over hoe de waarheid hier soms wordt geïnterpreteerd… op de vraag ‘Zijn er frisdranken in Ngandajika’ antwoordt iedereen hier volmondig: ‘ja!’. Als we vragen om er te brengen, krijgen we als antwoord: ‘ze zijn er nu even niet…’

Het café in ons dorp heeft welgeteld één drank op de kaart staan: Skol, het plaatselijke bier. Maar ook dat is soms uitgeput, dus hier is een café zonder bier dagelijkse kost!

Zam, een collega, brengt ons ’s nachts naar huis. Herman achterop de moto, ik op de fiets. En geloof mij, ‘t kan hier donker zijn… maar dat vindt Zam blijkbaar niet! Hij draagt een coole zonnebril: “Pour éviter un peu les insectes...”.

Onze coördinator vindt in documenten die Herman meebracht, een telefoonnummer om een video (over ossentractie) te bestellen. Hij is zeer geïnteresseerd, er is maar één probleem: hij heeft enkel een gsm, dus is het onmogelijk om naar een vast toestel te bellen…

Angèle, onze oudste vrouwelijke collega, en ik, zitten gezellig te tetteren over voorbehoedsmiddelen. Als ‘animatrice’ en verdeelster van de pil, kent ze er alles van. Tot we het hebben over ‘coitus interruptus’ Als ik haar vraag wat dat is, vertelt ze me ongegeneerd: “c’est dans la bouche!”. Lijkt verdacht veel op een scène van in de gloria…

Nog een variant op dit thema: tijdens de wereldaidsdag (1 december) gaan we naar een ‘happening’. Daar wordt, onder andere, met een grote houten piemel, uitgelegd hoe je een condoom moet gebruiken, nadat eerst alle kinderen uit de zaal zijn gejaagd. Zam, een doodbrave mannelijke collega, kijkt met grote ogen. Na vijf minuten fluistert hij in Hermans oor: “Il s’agit de l’usage des préservatifs!”

Op dezelfde dag werd ook een ‘caravane motorisée’ georganiseerd, of zoals wij dat vertaalden: een gemotoriseerde optocht. Welgeteld vijf moto’s waren er, gevolgd door enkele fietsen, en dan een paar honderd mensen à pied!

Als je op de wc zit en er klopt iemand op de deur, wat moet je dan doen? Terugkloppen! (of in uw handen klappen als de deur te ver van de pot staat)

Op visite gaan verloopt hier ook wel wat anders dan in België. Hier is het de gewoonte dat de gastheer zijn gasten alleen laat tijdens het eten. Van een gezellig onderonsje gesproken…

Tijd is iets zeer relatief in de Congo… enkele voorbeelden:
• Kabila heeft op 6 december de eed afgelegd als president, en we zullen het geweten hebben. Pas de avond voordien werd beslist (en omgeroepen op de radio) dat alle Congolezen vrij zouden krijgen die dag! (leve de sint, en zeker de zwarte pieten!)
• Vijf Congolese minuten…zijn juist geteld 25 Belgische minuten.

Herman wordt tegengehouden met de moto door een politieagent. Of hij wel een rijbewijs heeft? Gelukkig heeft hij dat op zak. De politieagent is redelijk beteuterd nu hij geen ‘boete’ kan innen, en vraagt dan maar om een ‘sucré’ (frisdrank)!

We doen ons best om de plaatselijke taal, het ciluba, te leren, maar euh, dat is niet evident! Als je iets niet begrepen hebt, volstaat deze korte ‘WATTE???’: ‘Nfuila kaku luse ntshiena muvua ngambuluila???’


En verder…

Op algemene aanvraag wat foto’s van onze villa – let vooral op de Congolese motiefkes in onze living

Voor wat achtergrond bij de politieke gebeurtenissen: er staat een interessant artikeltje op http://www.11.be/index.php?option=content&task=view&id=101522

  • 09 December 2006 - 15:53

    Jan:

    Hallo Mutoka's,
    Ik ben zéééééééér onder de indruk van de Congolese motiefkes op jullie zitinfrastructuur ! Maar wat ik mij dan wel afvraag (of om het op zijn Herman's te zeggen "Vraagje !", en dan moet ge daar een geheven vingertje bijdenken): als ge nu héél veel Skol drinkt beginnen dan die lijntjes recht te lopen ???
    Soit, ik vind het toch wel een knappe villa dat jullie daar hebben ! Het doet mij wat denken aan het RLD-paviljoen, maar dan iets beter afgewerkt ... In ieder geval is het genieten om jullie verhaaltjes te lezen en het brengt mij zelfs op ideetjes ! Maandag ga ik eens polsen bij het kabinet van Rudy Demotte voor het financieren van een 'pilanimator' bij de regionale landschappen, en een happening met een houten piemel als grote publieksactiviteit lijkt mij ook wel wat ...
    Nog véél (werk?)plezier !!!
    Groetjes,
    Jan

  • 11 December 2006 - 05:40

    Erik Van Malderen:

    Dag Lotje en Herman,
    Vandag vertrek ik naar Gisenyi, aan 't Kivumeer, bedankt voor je mailtje Lotje, en daarmee heb ik ook het plezier van je site mogen ontdekken. Vriendelijke groeten, Erik uit Kigali (voor 't ogenblik)

  • 11 December 2006 - 10:17

    Lore VDW:

    Volgens mij mogen jullie nog van geluk spreken met de Congolese vijf minuten vertraging. De trein had deze morgen in India ook vijf minutjes 'retard', welgeteld 1u40 minuten!
    groetjes, geniet ervan!!!

  • 11 December 2006 - 18:31

    Emilie Deblock:

    Dag herman en liselotte!
    Fijn dat jullie het zo goed stellen, leuk huis by the way!
    Veel plezier in het hart van Congo, en tot mails?
    Emilie (van de observatiemissie)

  • 12 December 2006 - 12:04

    Kris10:

    Hey Hermi & Lotje,

    Zalige verhalen en anekdotekes, begin maar al een uitgever te zoeken voor jullie boek!
    Enne nog een dikke merci voor de verjaardagsgroet!

    Groetjes,
    Kris10

  • 12 December 2006 - 15:33

    An En Hans:

    Dag Herman en Lotje,

    Ze zijn jullie duidelijk nog niet vergeten hier, want ik heb een foto gezien van jullie in de laatste "Op Weg", een tijdschrift rond de GR-paden. Het toont een foto van jullie met een aantal anderen op wandel in de sneeuw.

    groetjes,
    An

  • 16 December 2006 - 10:38

    Céline Of Ndalamumba:

    allo,
    Eindelijk tijd gehad die website eens deftig te bekijken. Zo te zien hebben jullie het daar wel naar jullie zin!!!
    Ik wens jullie in ieder geval veel succes en laat maar horen mocht de tocht toch nog richting Kabinda gaan!!!

  • 19 December 2006 - 13:12

    Jo En Gitta:

    helaba!!! ikke verschoten van een sms uit Congo! late reactie van ons, maar ge weet dat ikzelf nog niet zolang uit Peru ben...
    geen zorgen zene, in ulle huizeke wordt heel gezellig gedaan! Ik heb wel de rode kleur uit de slaapkamer geëlimineerd met een weloverdachte cominatie van olijfgroen en "passionata-rood". De hippe WC blijft echter onaangeroerd. Charlotte staat nog steeds aan ons slaapkamerraam te wachten.
    En misschien hebben jullie een tip om de bananenboom i topvorm te houden?
    Maar wat jullie avontuur betreft: Ik vind vooral de foto's van de jeep en de camion bij regenweer zeer indrukwekkend! wa denkt ge van een setje sneeuwkettingen voor Kerstmis? veel groetekes daar xx Jo en Gitta

  • 27 December 2006 - 09:47

    Jwein:

    Joew den Herman en Lotje! Zeer fijn om jullie verslagen te lezen. Ik ben benieuwd naar jullie verslag van kersttijd in Congo. Trouwens: zoals jullie misschien nog weten, ik werk sinds enkele maanden in een instelling voor jonge meisjes (mijn werk is volkomen legaal, denk ik); welnu, sinds anderhalve maand begeleid ik daar een Congolees meisje. Misschien kom ik binnenkort wel eens op werkbezoek, samen met deze jolige puber, uiteraard op kosten van mijn werkgever. Denga denga! Als ik me niet vergis, betekent dit in haar taal zoiets als dansen of shaken. Nog een laatste mededeling vanop Belgische bodem: als jullie daar binnenkort een aardbeving gewaarworden, geen paniek. Voor het eerst sinds 1985 zou onze koning namelijk op staatsbezoek komen in Congo. Nog een fijn eindejaar gewenst daarginds. Denga denga!

  • 02 Januari 2007 - 12:35

    Hubert En Suzanna:

    Lotje een prettige verjaardag in het ver congo wij hopen dat alles oke is Kusjes

  • 05 Januari 2007 - 08:53

    Filip L.:

    Hey Herman en Lotje, langs deze weg een zeer boeiend 2007 toegewenst... jullie verslagen zijn heel leuk om te lezen! Wat een avontuur daar zeg! ;)Veel plezier nog en tot mails, Filip

  • 08 Januari 2007 - 20:18

    Barry:

    yo den herman en lotje
    groeten van hier voor het nieuwe jaar...
    wij wachten voorlopig nog op 'de mini' nog 5 weken
    ciao
    bart

    ps: tof reisverslag! de foto van 'putjes' en 'E40' doen mij terugdenken aan Cambodja, of hoe we ons overal kunnen thuisvoelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 April 2008

foto's - foto's - foto's - foto's - foto's

21 Januari 2008

The End

19 December 2007

Verslag 11

07 Oktober 2007

Verslag 10

28 Augustus 2007

Verslag 9

Actief sinds 27 Juli 2006
Verslag gelezen: 2891
Totaal aantal bezoekers 23888

Voorgaande reizen:

01 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: