Verslag 5 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van lotjeenherman - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: Lotje en Herman

09 Januari 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Beste familie, vrienden en collega’s,

Allereerst een verrassend jaar 2007 gewenst! Geniet van alle schone momenten samen. Jullie gezelschap is iets wat we hier missen, en we nemen ons voor om daar na ons Congo-avontuur des te meer van te genieten!

Het is een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen, maar ook hier waren het drukke feestdagen :-). We werden verrast door het kerstekindje Hilde (zus van Herman) en Toon, recht uit Rwanda, waar ze twee jaar en half ook voor Broederlijk Delen hebben gewerkt. Nee, hun bezoek was niet echt een verrassing… wel het moment van de arrivée (wegens de plotse annulatie van hun vlucht vanuit Goma moesten ze een omwegje maken via Kinshasa om twee dagen later 800 km verder te arriveren) en hun survivaltips voor in de brousse (hoe kaas maken met melk en stremsel, hoe uw huis afschermen van kleine witten-bespieders, hoe een cd-tje laten draaien op zonneënergie, enz). We hebben genoten van de zomerse kerstdagen samen en onze uitstapjes (zie foto’s). En we zijn gezwicht voor de uitnodiging van hun trouw, dus in juni zijn we naar alle waarschijnlijkheid in ’t land!

Wij hebben onszelf ook een prachtig kerstcadeau gegeven. Herman ging in Mbuji-Mayi een fiets kopen… maar de Chinese kwaliteit is je dat niet (al rijdend vliegen de stukken er letterlijk af)…dus kwam hij terug met een moto! Ook wel ne Chinees, van het merk Haobon, maar ‘t rijdt tenminste. Wat we daar nog mee kunnen doen: de computer opladen en mailen met het thuisfront. En niet te vergeten: we kunnen die moto starten vanop afstand! Zéér nuttig…

Oudjaar hebben we gevierd op het terras van de plaatselijke kroeg (zie foto’s). Eigenlijk wordt hier heel weinig gefeest wegens te duur. Eén januari is wel een familieaangelegenheid, waarop de meisjes barbiekleedjes dragen en de jongens een schoon pakske.

In de groentetuin steken steeds meer planten hun kopje boven, en als we willen zou onze dierencollectie (onder het motto: liever dood dan levend) ook kunnen uitbreiden: deze ochtend stonden ze voor de deur met de huid van een boa! Geen idee hoeveel diamanten ze daarvoor wouden, want Herman bleef maar zagen over leeuwenvellen, maar dat hadden ze niet in stock.

Na twee maanden beginnen we ook op het werk stilletjesaan ‘warm te lopen’: met twee ossen en een ploeg, gefabriceerd in het atelier van AIDN, hebben we vorige week onze eerste akker omgeploegd en ingezaaid (zie foto’s). Plezant, zo werken met ossen, maar ’t vraagt wel ne speciale techniek :-). Voorts betekent de jaarwisseling ook hier dat jaarverslagen en actieplannen moeten worden opgemaakt, iets waar we momenteel mee bezig zijn. Met pen en papier weliswaar, maar als alles vlot verloopt zouden we tegen mei over een computer, printer en generator moeten beschikken… afwachten…

Lotje trekt intussen met haar montenbike de brousse in om enquêtes af te nemen bij de vrouwengroepen, en ze gaat ook enkele uurtjes lesgeven in het middelbaar. Als het niet regent tenminste, want dan sluiten de scholen… Gelukkig duurt het regenseizoen hier maar tien maanden :-).

Groeten, et une bonne séparation! (waarmee ze hier ‘tot ziens’ bedoelen)

Tsjermani en Lotcha

• 09 Januari 2007 - 09:41

Jakke:

Tot oep de wei bij de Schuur!

Groeten aan Prince & z'n vrouwen.

Cheers

• 09 Januari 2007 - 10:23

Hubert Suzanna:

Lotje en Herman
    Blij u Samen met Hilde en toon te zien Lekkere Taart?Tot in Juni allen 4 Groeten uit Deurne -Diest
    Dikken kussen Suzanna Hubert

• 10 Januari 2007 - 13:38

De Helix:

hier ook regenseizoen! en ook jaarverslagen en actieplannen. Jullie zijn een goed voorbeeld in onze educatieve programma's rond creatief omgaan met energie!Goe bezig!!!

• 11 Januari 2007 - 07:54

Dries:

Yo Herman en Lotje,
    Bijna alleen maar smiles te zien op jullie gezichten! En blijkbaar ook knappe lokale vrouwtjes, mooi en fijn is dat, Hermie!
    succes nog
    3s

• 11 Januari 2007 - 15:07

Prema:

hey Lotje en Herman, Fijn om jullie ervaringen te lezen en ook nog eens super om de foto's te zien! Een gelukkig nieuwjaar gewenst en doe het daar goed! Veel liefs, ook van Stefaan!

• 16 Januari 2007 - 00:21

Joost:

Schandalig hoe er daar op de gazon gefietst wordt!

• 24 Januari 2007 - 14:32

Leen & Eli:

Ziet er ferm uit ginder met allemaal blije gezichten.

Tot in juni!
    Groeten,

• 31 Januari 2007 - 18:03

Astrid:

Het ziet er daar super uit!
    Geniet er nog van!
    Er is daar percies nog veel levelwerk? :-)

• 28 Februari 2007 - 17:11

Sarah:

Geweldige avonturen! Blijf ervan genieten met volle teugen!
    Dat fietsen om energie te krijgen zou hier ook een verplicht nummertje moeten zijn elke ochtend ...

groetjes
    Sarah